tirsdag 13. september 2016

Søppelgodteri!

Når man feirer bursdag er alt lov, unntatt søppelgodteri!


Jeg liker godteri. Mannen liker godteri. Gutta liker godteri. Ingenting sjokkerende ved det. Jeg er kanskje ei streng mor når det gjelder kosthold og er opptatt av å begrense mengden sukker i maten, men jeg har blitt mykere med årene. Sånt skjer når ett barn blir til tre i løpet av fire år. En del av prinsippene forsvinner. Svigerinna mi husker fremdeles da jeg nekta min førstefødte brunost på brødskiva, for "det er så mye sukker i det at da kan han like godt få suge på en sukkerbit". Akk, alle de ting man må bite i seg.

Men en ting jeg ikke har bitt i meg, og som barna mine heller ikke får bite i, er godteri som består av mer plast enn sukker. Dere har sikkert sett det på butikken. De ligger som oftest på nederste hylle. Søppel forkledd som godteri.

Fine farger som tiltrekker seg små barns blikk. Morsomme figurer de gjerne vil ha. En bitteliten kjærlighet i en diger plastkule. Sprayflasker med sukkerlake. Fløyter med stivnet sukker. Og listen fortsetter. Hylla er full av det. Gutta vil ha. Jeg sier "NEI". Ikke fordi de er fulle av sukker, men fordi berget av søppel vokser, og fordi jeg har forbrukermakt til å bremse det. Litt.

Dette er ingen pekefinger til de av dere som kjøper denne typen godteri til ungene deres. Og det er absolutt ikke noe innlegg i kostholdsdebatten. Men neste lørdag, når dere står foran godteridisken og skal kjøpe noe til barne-tv, da kan dere tenke på meg og si til barna deres at:

"dere får velge hva dere vil, så lenge det inneholder mer sukker enn plast!"


3 kommentarer:

  1. HELT enig! Jeg sier alltid nei til søppelgodteri, selv om jeg og har blitt mykere (slappere om du vil 😬), vi har Nugatti på lørdager og alt mulig, men plastikk-godteri? Nope. Eller, vi har noen Pez da. De gjenbrukes, og står til pynt.

    SvarSlett
  2. Ja, prinsippene forsvinner i takt med hverdagstempoet. Men noen består heldigvis. Og pez er jo skapt for gjenbruk. Og sikkert mulig å omsette for en del penger i rette forum.

    SvarSlett
  3. Dette er en åpen invitasjon for dere alle til å bli en del av den største organisasjonen i verden og nå toppen av karrieren. Når årets rekrutteringsprogrammer begynner og vår årlige høstfest er nesten for hånden. Stormesteren ga oss mandatet til alltid å nå mennesker som deg, så benytt anledningen og bli med i den store Illuminati-organisasjonen, bli med i vår globale enhet. Ta med de fattige, trengende og talentfulle til
    Fremtredenen av berømmelse og rikdom. Få penger, berømmelse, krefter, sikkerhet, få.
    anerkjent i din virksomhet, politiske karriere, stiger til det høyeste i hva du enn gjør
    Beskyttet åndelig og fysisk! Alt dette vil du oppnå i
    et glimt av øyne

    Illuminati har ingen tilknytning til Satanisme, Luciferisme eller noen religion. Mens våre individuelle medlemmer har lov til å følge uansett hvilken guddom de velger, opererer vi utelukkende til fordel for og beskyttelse av den menneskelige arten.

    Aksepterer du å være medlem av denne nye Illuminati verdensordenen?
    Ring & WhatsApp +19735567426
    📩 carlosmacdonald234@gmail.com

    SvarSlett